Lumean yleiset sopimusehdot

Sopimus muodostaa olennaisen perustan palveluidemme toimittamiselle ja sen ymmärtäminen on tärkeää molempien sopijapuolten oikeuksien ja velvollisuuksien kannalta. Kannustamme asiakasta tutustumaan huolellisesti näihin yleisiin sopimusehtoihin, erilliseen palvelusopimukseen sekä muihin Sopimukseen liittyviin liitteisiin. Jos sopimuksen sisältämistä ehdoista herää kysymyksiä tai epäselvyyksiä, pyydämme ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme.

1. Ehtojen soveltamisala, sopijapuolet ja sopimusasiakirjat

1.1 Näitä yleisiä ehtoja sovelletaan Lumea Cloud Services Oy:n (”Palveluntarjoaja” tai “Lumea”) yhteisöasiakkaille sekä yksityisille elinkeinonharjoittajille (”Asiakas”) toimittamiin palveluihin, ellei asiakkaan kanssa ole nimenomaisesti toisin kirjallisesti sovittu. Palvelun tarkka sisältö sekä kulloinkin kyseessä olevan palvelun erityisehdot määräytyvät sopijapuolten välisessä palvelukohtaisessa sopimuksessa. Nämä yleiset sopimusehdot, palvelukohtainen sopimus sekä soveltuvat liitteet muodostavat yhdessä sopimuskokonaisuuden (jäljempänä “Sopimus”).

1.2 Sopijapuolet voivat keskenään sopia näiden yleisten ehtojen yksittäisten sopimusehtojen muuttamisesta tai poissulkemista kirjallisesti. Mikäli sopimukseen kuuluvien asiakirjojen välillä ilmenee ristiriitaa tai epäselvyyttä, noudatetaan seuraavaa etusijajärjestystä: 1) palvelukohtainen sopimus 2) muut kirjalliset asiakirjat 3) yleiset ehdot.

1.3 Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää sopimusta kolmannelle osapuolelle ilman palveluntarjoajan antamaa kirjallista suostumusta.

2. Verkkotunnuksia koskevat erityisehdot

2.1 Palveluntarjoaja tarjoaa verkkotunnusten rekisteröinti- ja ylläpitopalveluita. Asiakkaalla on mahdollisuus rekisteröidä ja ylläpitää eri verkkotunnuksia.

2.2 Palveluntarjoaja auttaa ja neuvoo asiakasta verkkotunnuksiin liittyvissä asioissa. Palveluntarjoaja rekisteröi verkkotunnuksen sekä hoitaa asiakkaan pyynnöstä verkkotunnuksen tietojen päivittämisen, voimassaoloajan uusimisen, vaihtamisen välittäjältä toiselle, siirron käyttäjältä toiselle ja irtisanomisen.

2.3 Verkkotunnus ei saa merkitsemishetkellä vastata toisen suojattua nimeä tai merkkiä, ellei asiakas pysty esittämään hyväksyttävää perustetta verkkotunnuksen rekisteröinnille. Verkkotunnus ei myöskään saa muistuttaa toisen suojattua nimeä tai merkkiä, jos verkkotunnus rekisteröidään ilmeisessä hyötymis- tai vahingoittamistarkoituksessa.

2.4 Verkkotunnus rekisteröidään aina sen todellisen käyttäjän nimiin. Esimerkiksi verkkosivujen suunnittelupalveluita tarjoavan asiakkaan tulee merkitä verkkotunnus sen todellisen käyttäjän nimiin.

2.5 Asiakas on vastuussa tilaamiensa verkkotunnusten rekisteröinnistä, uusimisesta ja siirtämisestä. Asiakas on myös vastuussa kaikista tilauksesta aiheutuvista kuluista ja maksuista.

2.6 Asiakas voi halutessaan siirtää verkkotunnuksen toiselle palveluntarjoajalle noudattamalla siirto-ohjeita ja -ehtoja. Asiakas on vastuussa kaikista siirrosta aiheutuvista kuluista. Palveluntarjoaja sitoutuu varmistuvan omalta osaltaan siitä, ettei kukaan muu kuin verkkotunnuksen käyttäjä tai tämän valtuuttama asiamies pyydä siirtoa.

2.7 Palveluntarjoaja ei vastaa vahingoista tässä sopimuksessa todetun mukaisesti, jotka aiheutuvat esimerkiksi verkkotunnuksen rekisteröinnin, uusimisen tai siirron viivästymisestä tai epäonnistumisesta. Asiakas vastaa täysin siitä, että hän noudattaa voimassa olevaa lainsäädäntöä, viranomaisten määräyksiä ja palveluntarjoajan vaatimuksia koskien verkkotunnusten rekisteröintiä, uusimista, siirtoa ja käyttöä.

2.8 Palveluntarjoaja ei ole vastuussa asiakkaaseen kohdistuvista kolmannen osapuolen vaatimuksista (esim. IPR-loukkaukset, välittömät ja välilliset vahingot). Palveluntarjoaja pidättää oikeuden jäädyttää tai siirtää verkkotunnuksen hallintaansa taikka purkaa yksipuolisesti sopimuksen, jos verkkotunnuksen rekisteröinti tai käyttö rikkoo sopimusta. Sopimuksen purkamista käsitellään tarkemmin osiossa 6.

2.9 Sopimuksen osaksi tulevat myös seuraavat sopimusehdot, jotka saavat etusijan suhteessa näihin yleisiin ehtoihin:

  • .com, .net, .org, .biz ja .info -verkkotunnusten täydentävät sopimusehdot ja riidanratkaisua koskevat erityisehdot (UDRP) löytyvät osoitteista https://www.netim.com/en/general-terms ja https://www.icann.org/resources/pages/udrp-rules-2015-03-11-en.
  • .fi -verkkotunnusten osalta sovelletaan tietoyhteiskuntakaaren (917/2014) säännöksiä. Asiakkaan on tarvittaessa ennen verkkotunnuksen rekisteröintiä oltava yhteydessä palveluntarjoajaan, mikäli tämä tarvitsee apua ja selvennystä .fi verkkotunnuksen rekisteröintiä, käyttöä ja irtisanomista koskeviin vaatimuksiin.

3. Webhotelleja ja sähköposteja koskevat erityisehdot

3.1 Palveluun sisältyvät kapasiteettirajoitukset, jotka määritellään kunkin asiakkaan palvelun tilauksen yhteydessä. Asiakas sitoutuu noudattamaan näitä kapasiteettirajoituksia. Asiakkaalla on mahdollisuus tilata lisää kapasiteettia ottamalla yhteyttä palveluntarjoajan asiakaspalveluun. Palveluntarjoaja varaa oikeuden muuttaa kapasiteettirajoituksia milloin tahansa ilmoittamalla siitä asiakkaalle etukäteen. Lisäksi palveluntarjoaja voi ryhtyä tässä sopimuksessa mainittuihin toimenpiteisiin palvelimen ylikuormituksen tai muun turvallisuusriskin estämiseksi.

4. Asiakkaan velvollisuudet

4.1 Asiakkaan on noudatettava kaikkia palveluntarjoajan antamia ohjeita ja määräyksiä, jotka liittyvät palvelun käyttöön.

4.2 Asiakas on velvollinen huolehtimaan omien tietojensa, kuten sähköpostiosoitteen ja muiden yhteystietojensa ajantasaisuudesta, paikkansapitävyydestä sekä luottamuksellisuudesta. Selvyyden vuoksi todetaan, että asiakas on vastuussa omalta osaltaan salasanojensa ja tilinsä tietojen luottamuksellisuuden ylläpitämisestä.

4.3 Ellei sopimuksessa toisin ole sovittu, asiakas ei voi jakaa tai tarjota pääsyä palveluntarjoajan sisäisiin järjestelmiin kolmansille osapuolille ilman valtuutusta. Asiakas toteuttaa omalta osaltaan tarpeelliset tekniset ja organisatoriset turvatoimenpiteet, joilla estetään luvaton pääsy palveluntarjoajan sisäisiin järjestelmiin. Kaikissa tilanteissa asiakas kantaa täyden riskin palveluilleen tai datalleen aiheutuneesta vahingosta ja menetyksestä, jos se johtuu asiakkaan epäonnistumisesta ylläpitää salasanojensa ja tilinsä tietojen luottamuksellisuutta ja ajantasaisuutta.

4.4 Asiakas sitoutuu olemaan skannaamatta tai testaamatta palveluntarjoajan tietoturvaominaisuuksia tai -rajoituksia ilman palveluntarjoajan etukäteen antamaa kirjallista suostumusta. Asiakas sitoutuu myös olemaan yrittämättä päästä toisten asiakkaiden tai muiden käyttäjien tietoihin tai järjestelmiin ilman asianmukaisia oikeuksia.

4.5 Asiakkaan tulee ilmoittaa viipymättä palveluntarjoajalle mahdollisista palvelun käytössä havaitsemistaan ongelmista tai virheistä.

4.6 Asiakas sitoutuu olemaan väärinkäyttämättä palveluntarjoajan tarjoamia palveluita. Väärinkäyttöä voi olla esimerkiksi palvelimien tavanomaista suurempi ylikuormittaminen, palvelimien käyttäminen laittomiin tarkoituksiin, kuten piratismiin tai haittaohjelmien levittämiseen ja sen tukemiseen, muiden asiakkaiden tai kolmansien osapuolten häiritseminen, roskapostin lähettäminen, palvelinestohyökkäyksien tekeminen tai mikä tahansa muu toiminta, joka rikkoo voimassa olevaa lainsäädäntöä tai kolmansien osapuolten oikeuksia. Väärinkäyttötilanteessa palveluntarjoaja pidättää oikeuden jäädyttää asiakkaan palvelut.

5. Palveluntarjoajan velvollisuudet

5.1 Palveluntarjoaja sitoutuu noudattamaan huolellisesti ja ammattitaidolla sopimusvelvoitteitaan, ja sen velvollisuutena on tarjota palvelu sopimuksen mukaisesti.

5.2 Palveluntarjoaja voi ryhtyä tarpeellisiin toimenpiteisiin asiakkaan palveluiden käytön rajoittamiseksi tai estämiseksi, jos asiakas rikkoo sopimusehtoja, esimerkiksi lopettamalla palveluiden toimittamisen tai sulkemalla asiakkaan tilin. Palveluntarjoaja voi myös raportoida näissä tilanteissa asiakkaan toiminnasta viranomaisille.

5.3 Palveluntarjoaja pyrkii varmistamaan Palvelun saatavuuden ympärivuorokautisesti, ellei toisin ole sovittu. Palveluntarjoaja ei kuitenkaan takaa, että palvelu olisi keskeytyksetön tai virheetön. Palveluntarjoaja ilmoittaa asiakkaalle etukäteen kaikista suunnitelluista huoltotöistä, jotka voivat vaikuttaa palvelun saatavuuteen. Palvelun käytettävyyttä ja suorituskykyä koskevista vähimmäisvaatimuksista sekä korvausmenettelyn edellytyksistä säädetään tarkemmin jäljempänä.

5.4 Palveluntarjoaja pidättää oikeuden muuttaa palvelun sisältöä, ominaisuuksia tai teknisiä vaatimuksia ilman ennakkoilmoitusta, jos se on tarpeen palvelun ylläpitämiseksi, parantamiseksi tai tietoturvan varmistamiseksi. Jos tällaiset muutokset vaativat asiakkaalta merkittäviä toimenpiteitä tai aiheuttavat merkittäviä muutoksia palvelun käyttöön, palveluntarjoaja ilmoittaa niistä asiakkaalle etukäteen.

5.5 Palveluntarjoajan tulee vastata asiakkaan tukipyyntöihin kohtuullisessa ajassa ja tarjota tukea ja ohjeita palvelun käyttöön liittyvissä ongelmissa.

5.6 Palveluntarjoajan velvollisuutena on ilmoittaa asiakkaalle havaitsemistaan turvallisuusuhista, jotka voivat palvelun käyttöön, sekä ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin tällaisten uhkien torjumiseksi.

6. Palveluiden tilaaminen ja maksuehdot

6.1 Kaikki palvelut tilataan pääsääntöisesti palveluntarjoajan verkkosivuston kautta. Vahvistus tilauksesta lähetetään asiakkaan tilauksen yhteydessä ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen. Sitovan sopimuksen edellytyksenä on, että palveluntarjoaja lähettää asiakkaalle tilausvahvistuksen. Asiakkaan tilaamat palvelut aktivoidaan vasta, kun palveluntarjoaja rekisteröi asiakkaan maksun.

6.2 Asiakas vakuuttaa ja takaa, että hänellä on täysi oikeus ja toimivalta sitoutua Sopimukseen, myös tilanteissa, joissa Asiakas toimii yhtiön, yhteisön tai muun oikeushenkilön puolesta.

6.3 Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta ja ajantasaisuudesta sekä on velvollinen ilmoittamaan tietojen muuttumisesta viivytyksettä. Palveluntarjoaja ei ota vastuuta virheellisistä tiedoista ja niistä johtuvista ongelmatilanteista.

6.4 Mahdolliset tarjoushinnat eivät vaikuta voimassa oleviin sopimuksiin, ellei toisin mainita.

6.5 Palveluntarjoajalla on oikeus harkintansa mukaan kieltäytyä asiakkaan tekemästä tilauksesta tai keskeyttää jo toimitettu palvelu, jos palveluntarjoaja perustellusti epäilee taikka havaitsee palvelun väärinkäyttöä. Väärinkäyttöön voi sisältyä muun muassa laittoman toiminnan harjoittaminen, haitallisen tai häiritsevän sisällön jakaminen, palveluiden käyttö muihin kuin sopimuksessa mainittuihin tarkoituksiin, tai muut sopimuksen tai soveltuvan lain vastaiset toimet. Kaikki tällaiset toimet voivat johtaa palvelun käytön rajoittamiseen tai lopettamiseen.

6.6 Elleivät sopijapuolet ole kirjallisesti toisin sopineet, kaikki laskut on maksettava neljäntoista (14) päivän kuluessa laskun päiväyksestä. Jos palvelu toimitetaan erissä, palveluntarjoaja voi laskuttaa kutakin erää erikseen, jolloin eräpäivä lasketaan näiden laskujen päiväyksestä.

6.7 Ellei maksuerää eräpäivänä suoriteta, asiakas on velvollinen maksamaan erääntyneelle maksulle eräpäivästä maksupäivään asti viivästyskorkoa korkolain (633/1982) säännösten mukaisesti ja saamisen velkomisesta aiheutuvien kulujen kattamiseksi palveluntarjoajan määrittämän viivästysmaksun.

6.8 Maksun viivästyessä kirjallisesta huomautuksesta huolimatta yli neljätoista (14) päivää eräpäivästä, palveluntarjoajalla on oikeus pidättyä suorituksestaan, kunnes asiakas on suorittanut kaikki erääntyneet maksunsa.

7. Sopimuksen kesto, muuttaminen ja päättyminen

7.1 Palvelun uusiminen tapahtuu joko automaattisesti tai manuaalisesti asiakkaan valinnan mukaan. Tilauksen yhteydessä asiakas valitsee, maksaako hän palvelusta manuaalisesti tilausjakso kerrallaan vai valitseeko hän automaattisen laskutuksen, jolloin palvelusta veloitetaan maksu automaattisesti viikko ennen tilausjakson päättymistä.

7.2 Tilaus uusiutuu automaattisesti ajaksi, joka vastaa palvelun alkuperäistä tilausjaksoa, ja palvelumaksu veloitetaan automaattisesti asiakkaan ilmoittamaa maksutapaa käyttäen voimassa olevan hinnaston mukaisesti. Asiakasta tiedotetaan mahdollisista hinnanmuutoksista sähköpostitse. Asiakas voi muuttaa asetuksistaan automaattisen uusinnan jaksoa haluamallaan tavalla tilinhallinnassa tai ilmoittamalla siitä sähköpostitse.

7.3 Jos asiakas on poistanut käytöstä automaattisen uusimisen, asiakas voi uusia palvelun manuaalisesti koska tahansa ennen sen voimassaolon päättymistä kirjautumalla tilinhallintaan ja uusimalla palvelun manuaalisesti tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Jos asiakas ei toteuta palvelun uusimista manuaalisesti ennen voimassaolon päättymispäivää, palvelu peruutetaan, eikä asiakkaalla enää ole kyseistä palvelua käytössään.

7.4 Sopimuksen päättymisestä tai purkamisesta huolimatta jäävät voimaan sellaiset sopimusehdot, jotka ovat luonteensa tai nimenomaisen sanamuotonsa vuoksi tarkoitettu olemaan voimassa sopimuksen päättymisen jälkeen, kuten esimerkiksi takuuehdot, salassapitoehdot, vastuunrajoitukset sekä riidanratkaisutapaa koskeva määräys.

7.5 Sopimus voidaan toisen sopijapuolen toimesta purkaa välittömästi, mikäli toinen sopijapuoli rikkoo sopimusta olennaisesti eikä korjaa rikkomista kahden (2) viikon kuluessa kirjallisen purkuvaroituksen saamisesta. Purkuvaroituksen on sisällettävä purku-uhka ja syy purkamiselle. Mikäli sama sopimusrikkomus toistuu myöhemmin, purkuvaroitusta ei tarvitse lähettää. Mikäli on ilmeisestä, ettei toinen sopijapuoli pysty korjaamaan sopimusrikkomusta, voidaan purku suorittaa ilman purkuvaroitusta välittömästi.

7.6 Palveluntarjoaja pidättää oikeuden muuttaa sopimusehtoja. Mikäli sopimusehtoihin tehdään olennaisia muutoksia, jotka voivat vaikuttaa asiakkaan oikeuksiin tai velvollisuuksiin, palveluntarjoaja ilmoittaa näistä muutoksista asiakkaalle vähintään kolmekymmentä (30) päivää ennen muutosten voimaantuloa sähköpostitse ja yrityksen verkkosivuilla. Muussa tapauksessa ajantasaiset sopimusehdot löytyvät palveluntarjoajan verkkosivuilta.

7.7 Jos asiakas ei hyväksy olennaisia sopimusmuutoksia, hänen tulee ilmoittaa siitä palveluntarjoajalle ennen muutosten voimaantuloa. Ellei asiakas tee ilmoitusta muutosten voimaantulopäivään mennessä, katsotaan hänen hyväksyneen muutokset. Jos asiakas ei hyväksy muutettuja ehtoja, molemmilla sopijapuolilla on oikeus purkaa sopimus päättymään ennen muutosten voimaantuloa.

8. Palveluiden käytettävyys ja laatupoikkeama

8.1 Palveluntarjoaja vastaa siitä, että palvelu täyttää sopimuksessa yksilöidyt vaatimukset ja muut kirjallisesti sovitut määräykset, jotka soveltuvat sovittuun käyttötarkoitukseen ja toimivat sovitulla tavalla.

8.2 Jos palvelu ei täytä takaamaamme palvelutasoa, palveluntarjoaja voi harkintansa mukaan joko 1) palauttaa kokonaisuudessaan palvelusta kyseisenä kuukautena maksetut maksut; 2) maksaa palvelutasosopimuksen (ks. 13.1–13.3) mukaisen hyvityksen; 3) ryhtyä kaikkiin tarvittaviin toimiin ongelman korjaamiseksi ja luvatun käytettävyyden takaamiseksi.

8.3 Tämä käytettävyystakuu ei kata palvelun saatavuuden heikkenemistä, joka johtuu suunnitellusta huollosta, force majeure -tapauksista tai asiakkaan tai kolmansien osapuolien toimista tai laiminlyönneistä, jotka eivät ole suoraan palveluntarjoajan hallinnassa.

8.4 Mikäli sopijapuoli ei kykene täyttämään tämän sopimuksen mukaisia tehtäviään ja velvollisuuksiaan aikataulullisesti, sisällöllisesti tai muutoin, tulee kyseisen sopijapuolen ilmoittaa tilanteesta välittömästi toiselle sopijapuolelle.

9. Vastuunrajoitukset

Ylivoimainen este

9.1 Kumpikaan sopijapuoli ei ole vastuussa viivästyksistä tai vahingoista, jos viivästykset tai vahingot johtuvat tapahtumista tai olosuhteista, jotka eivät ole sopijapuolten kohtuullisessa määrin hallittavissa, eikä sopijapuoli ole voinut ottaa näitä tapahtumia ja olosuhteita huomioon sopimuksen tekohetkellä eikä niiden seurauksia ole voitu kohtuudella välttää tai voittaa (force majeure).

9.2 Ylivoimaisena esteenä pidetään tapahtumaa tai olosuhdetta, joka estää tai tekee kohtuuttoman vaikeaksi sopimusvelvoitteiden täyttämisen määräajassa. Tällaisia ovat esimerkiksi tulipalo, tulva, luonnonmullistus, sota, kapina, maanjäristys, lakko, saarto, epidemia, viranomaisen tai lainsäätäjän asettama oleellinen rajoitus palveluntarjoajan toiminnalle, materiaaliviat, tietoliikennehäiriöt, sähkökatkokset tai muu yhtä merkittävä ja epätavallinen sopijapuolesta riippumaton syy.

9.3 Jos sopimusvelvoitteen viivästyminen johtuu yllä mainitusta ylivoimaisesta esteestä, sopimusvelvoitteen täyttämisaikaa jatketaan niin paljon kuin kaikki tapaukseen vaikuttavat olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä kohtuullisena. Mikäli jatkaminen olisi kuitenkin toisen sopijapuolet kannalta kohtuutonta, voidaan sopimus päättää tämän toimesta välittömästi.

9.4 Sopijapuolen on viipymättä ilmoitettava ylivoimaisesta esteestä kirjallisesti toiselle sopijapuolelle, samoin kuin esteen lakkaamisesta.

10. Sopimusrikkomus, sopimushäiriö ja palvelun virhe

10.1 Sopimusrikkomuksena ja palvelun virheenä pidetään vain kirjallisten määritysten vastaista oleellista poikkeamaa. Kyse ei ole myöskään sopimusrikkomuksesta tai palvelun virheestä, kun kyse on suunnitellusta huollosta, ylivoimaisesta esteestä tai kolmansien osapuolten toimista tai laiminlyönneistä, jotka eivät ole suoraan palveluntarjoajan hallinnassa.

10.2 Sopijapuolet eivät vastaa välillisistä vahingoista.

10.3 Mikäli sopijapuoli ei kykene korjaamaan sopimushäiriötään korkeintaan kahden (2) kuukauden määräajassa, katsotaan Sopijapuolen ajautuneen olennaiseen sopimusrikkomukseen.

11. Vahingonkorvaus

11.1 Sopijapuolten vahingonkorvausvelvollisuus rajoittuu välittömiin vahinkoihin ja enintään 2 000 euron määrään kokonaisuudessaan. Mikäli toinen sopijapuoli on tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta rikkonut sopimusta, vahingonkorvausvastuun rajoitusta ei sovelleta. Vastuunrajoitusta ei myöskään sovelleta vahinkoihin, jotka ovat aiheutuneet salassapitovelvoitteen rikkomisesta.

11.2 Vahingonkorvausvaatimukset sopijapuolta vastaan on esitettävä viipymättä, kuitenkin viimeistään yhden (1) vuoden kuluessa vahingon syntymishetkestä tai siitä hetkestä, jolloin vahinko tuli korvausta vaativan sopijapuolen tietoon. Kaikki vahingonkorvausvaatimukset on kuitenkin esitettävä viimeistään vuoden kuluttua Sopimuksen voimassaolon lakkaamisesta.

12. Sisällön suojaaminen ja luottamuksellisuus

12.1 Palveluntarjoaja toimii lähtökohtaisesti henkilötietojen käsittelijän roolissa rekisterinpitäjinä toimiville asiakkaille. Henkilötietojen käsittely perustuu aina palveluntarjoajan ja asiakkaan väliseen henkilötietojen käsittelysopimukseen. Henkilötietojen käsittelijällä viitataan tässä yhteydessä tahoon, joka käsittelee henkilötietoja rekisterinpitäjän lukuun. Rekisterinpitäjällä viitataan tahoon, joka määrittelee henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot.

12.2 Palveluntarjoaja toimii rekisterinpitäjän roolissa asiakastietojen henkilötietojen käsittelyn osalta (esimerkiksi asiakkaan nimi, laskutustiedot, kirjeenvaihto). Palveluntarjoaja informoi henkilötietojen käsittelystään verkkosivuillaan tai asiakkaan pyynnöstä myös sähköpostitse.

12.3 Henkilötietojen käsittelijänä palveluntarjoaja käsittelee henkilötietoja ainoastaan rekisterinpitäjänä toimivan asiakkaan dokumentoitujen ohjeiden mukaisesti. Palveluntarjoaja käsittelee kaikkia asiakastietoja ainoastaan tämän sopimuksen mukaisten velvoitteidensa täyttämiseksi tai muutoin lain edellyttämällä tavalla.

12.4 Palveluntarjoaja ylläpitää asianmukaisia teknisiä ja organisatorisia toimenpiteitä asiakastietojen suojaamiseksi vahingossa tapahtuvalta häviämiseltä, tuhoamiselta tai muuttamiselta, luvattomalta luovuttamiselta tai käytöltä tai laittomalta käsittelyltä.

12.5 Henkilötietojen käsittelijä saa käyttää henkilötietojen käsittelyyn valtuuttamiaan alihankkijoita ilmoitettuaan rekisterinpitäjälle ensin tällaisten alikäsittelijöiden käytöstä kirjallisesti. Rekisterinpitäjällä on milloin tahansa oikeus kieltää tietyn alikäsittelijän käyttö perustellusta ja painavasta syystä. Rekisterinpitäjän on annettava henkilötietojen käsittelijälle kohtuullisesti aikaa korvaavan alikäsittelijän löytämiseksi. Henkilötietojen käsittelijä vastaa kaikissa tilanteissa alikäsittelijöidensä velvollisuuksista kuin omistaan ja sopii alikäsittelijöidensä kanssa tämän sopimuksen velvoitteita vastaavista sopimusvelvoitteista.

12.6 Ennen alihankkijoiden käyttämistä palveluntarjoajan on arvioitava ehdotetun alihankkijan tietoturva- ja tietosuojakäytännöt varmistaakseen, että ne täyttävät tässä sopimuksessa vaaditut standardit. Palveluntarjoaja ylläpitää luetteloa nykyisistä alihankkijoista ja toimittaa sen pyynnöstä asiakkaan käyttöön. Luettelossa on lyhyt kuvaus kunkin alihankkijan suorittamista käsittelytoimista.

12.7 Jos palveluntarjoaja ei ole sopimuksen päättymisen jälkeen sopimuksen, lain tai viranomaismääräyksen perusteella velvollinen säilyttämään asiakkaan tietoja tai hänen toimittamaa materiaalia, palveluntarjoajan tulee omalla kustannuksellaan tietoturvallisella tavalla hävittää kyseessä olevat tiedot tai materiaalit.

13. Palvelutaso

13.1 Palveluntarjoaja sitoutuu varmistamaan palvelimien käytettävyyden vähintään 99,9 % ajasta kunkin kalenterikuukauden aikana. Käytettävyyden mittaamiseen käytetään palveluntarjoajan omaa seurantaohjelmistoa.

13.2 Jos palveluntarjoaja ei kykene ylläpitämään edellä mainittua palvelutason tavoitetta, se tarjoaa seuraavan taulukon mukaisesti palveluhyvitystä alennuksena seuraavasta kuukausimaksusta. Palvelutasohyvityksen saaminen poissulkee oikeuden vedota muihin oikeussuojakeinoihin tai vaatia lisäkorvauksia palvelutason alentumisen johdosta. Jos asiakkaalle on useampia tilauksia, alennus lasketaan jokaisen palvelun osalta erikseen:

Palvelimien käytettävyys ja hyvityksen määrä

Toteutunut palvelutasoKäytettävyysHyvitys (%)
99.9–99.6 %10 %10 %
99.6–99.3 %20 %20 %
99.3–95 %40 %40 %
<95 %100 %100 %

13.3 Palvelutason mittauksissa ei oteta huomioon käyttökatkoksia tai käytettävyysongelmia, jotka johtuvat seuraavista syistä:

  1. force majeure -tapaukset sekä verkon tai laitteiden viat palvelinkeskuksen ulkopuolella;
  2. asiakkaan toimista, laitteista tai ohjelmistoista;
  3. kolmansien osapuolten toimista (esimerkiksi DDOS-hyökkäykset); tai
  4. asiakkaan sopimusrikkomuksista.

14. Sovellettava laki ja erimielisyyksien ratkaiseminen

14.1 Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia.

14.2 Tähän sopimukseen liittyvät erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan sopijapuolten välisin neuvotteluin. Mikäli sopijapuolet eivät pääse neuvotteluteitse sovintoon, tästä sopimuksesta aiheutuvat riidat ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa.

15. Muuta

15.1 Asiakkaan on huolehdittava itsenäisesti palveluun tallennetun sisällön varmuuskopioinnista ja toimivuuden varmistamisesta, ellei muuta ole erikseen kirjallisesti sovittu. Asiakkaan kanssa voidaan kirjallisesti sopia sisällön varmuuskopioinnista tietyin määräajoin sekä varmuuskopioiden säilyttämisestä ja palauttamisesta. Ellei varmuuskopioinnista ole erikseen sovittu, palveluntarjoaja ei takaa, että sisältöä voidaan palauttaa virhetilanteessa niiden alkuperäiseen tilaan.

15.2 Kun verkkosivujen alkuperäinen suunnittelu ja toteutus on valmistunut ja hyväksytty, kaikki tämän jälkeiset lisämuutokset, päivitykset tai muokkaukset verkkosivuihin tehdään erillisestä pyynnöstä. Nämä lisämuutokset laskutetaan erikseen, ja niistä sovitaan etukäteen kirjallisesti sekä niiden laajuuden että kustannusten osalta.

15.3 Palveluntarjoaja voi ilman asiakkaan antamaa etukäteistä suostumusta käyttää pääkäyttäjän oikeuksiaan ja päästä käsiksi asiakkaan dataan vain välittömiä toimenpiteitä vaativien teknisten ongelmien diagnosoinnin ja korjauksien yhteydessä sekä turvallisuusuhkien estämisessä. Pääsy on rajoitettu ainoastaan niihin henkilöihin, jotka ovat saaneet asianmukaisen koulutuksen ja joilla on tarvittavat oikeudet. Jos palveluntarjoaja käyttää pääkäyttäjän oikeuksiaan, palveluntarjoajan on ilmoitettava viipymättä siitä ennen toimenpiteeseen ryhtymistä asiakkaalle ja selitettävä toimenpiteen syy. Palveluntarjoaja sitoutuu noudattamaan alan parhaita tietoturvastandardeja ja -käytäntöjä.

Tietojenkäsittelyliite